Fimpec uppmuntrar och hjälper sina anställda att utveckla sina yrkeskunskaper

Kontinuerlig uppdatering och utveckling av kompetens är mycket viktigt idag. Det är särskilt viktigt inom Fimpecs strategiska fokusområden, som projekt för grön omställning och tjänster till energiintensiva sektorer. På Fimpec uppmuntrar sina anställda att utveckla sina yrkeskunskaper och strävar efter att erbjuda en miljö som möjliggör det här. Pekka Silvennoinen, Competence Development Manager, berättar i sin artikel vad Fimpecs positiva inställning till utbildning innebär i praktiken och vilken roll Fimpec Academy har.

Fimpec sysselsätter för närvarande över 440 specialister som är toppexperter inom sina områden. Vi upplevs som en attraktiv arbetsplats med möjligheter till intressanta arbetsuppgifter och utveckling av den egna kompetensen. Vi är fast beslutna att upprätthålla den här kulturen genom att investera i vår personals yrkesmässiga utveckling och utbildning, för att säkerställa att vi betjänar våra kunder på bästa möjliga sätt med hjälp av den senaste kunskapen och de senaste metoderna.

Vi funderar också ständigt på hur vi kan uppmuntra och möjliggöra utvecklingen av våra medarbetares kompetens på ett sätt som passar vår arbetsplatskultur. Det handlar trots allt om högt kvalificerade personer vars kompetensbehov är mycket individuellt. Vår lärandepolicy bygger på en stark tro på individens ansvar, motivation och vilja att lära.

Det innebär att varje medarbetare i första hand ansvarar för sitt eget lärande och sin kompetensutveckling utifrån sina egna intressen och sin önskade karriärutveckling. Som företag vill vi uppmuntra och stödja varje individs aktiva lärande. Vi kartlägger olika utbildnings- och lärplattformar så att varje medarbetare kan utveckla sina egna färdigheter och göra det möjligt för dem att nå sina professionella mål. För att uppnå det här målet har vi bland annat grundat Fimpec Academy, men mer om den senare.

En annan viktig aspekt av vår lärandepolicy är en lärande organisationskultur. Vi strävar efter att skapa och upprätthålla en organisationskultur där lärande och informationsdelning är en självklarhet. Det här innebär att uppmuntra öppen kommunikation, informationsdelning och samarbete mellan team och avdelningar. Tanken är att varje medarbetare ska kunna fungera som mentor för varandra. För att uppnå det här målet utvecklar vi ständigt arbetshandledningen och mentorskapet. Det här är särskilt viktigt eftersom majoriteten av medarbetarnas utveckling och lärande sker, enligt den väletablerade 70:20:10-modellen av Robert Eichinger och Michael Lombardo, genom arbete, interaktion och samarbete med andra. Kamratstöd från kollegor är viktigt och ett kännetecken för hur vi arbetar på Fimpec.

Fimpec Academy hjälper till att hitta utbildningsvägar

Den tidigare nämnda Fimpec Academy stödjer vår lärandepolicy. Dess uppgift är att implementera vår lärandepolicy på en praktisk nivå. Det här innebär att vi kontinuerligt kartlägger våra medarbetares lärandebehov och letar efter utbildningar som uppfyller de här behoven och informerar dem om dessa. Vid behov anordnar Fimpec Academy även skräddarsydda utbildningar för hela Fimpec och olika delområden i vår organisation om det finns utbredda behov. Till exempel genomfördes en projektledarutbildning hösten 2023.

Huvudfokus har dock legat på självständigt genomförda kurser, som det nuförtiden finns ett stort utbud av, från korta riktade utbildningar till stora lärandemoduler som våra medarbetare kan delta i för att utveckla sina yrkeskunskaper. Det har varit en utmaning att identifierat bra utbildningar och deras ansöknings- och organisationsdatum, vilket är en anledning till att Fimpec Academy grundades. Enligt responsen har tröskeln för att delta i utbildning sänkts när vi kan erbjuda den här informationen. Vår personal har bland annat deltagit i utbildningar i grön omställning, ledning och mentorskap, men det finns ett kontinuerligt brett utbud av utbildningar, till exempel ämnen relaterade till arbetshälsa.

Utöver det utbud av utbildningar som Fimpec Academy letar efter och tillhandahåller, är självutveckling och dess mål ett centralt tema i utvecklingssamtalet mellan chefen och medarbetaren.

Samarbete med högskolor gynnar alla parter

En del av våra läranderelaterade aktiviteter inkluderar samarbete med högskolor. Fimpec har traditionellt erbjudit praktikplatser och examensarbeten till studerande från olika discipliner för att stödja deras examen. Vi besöker också läroanstalter för att berätta om hur arbetslivet ser ut i en specialistorganisation som vår. Dessutom föreläser några av våra experter om sina specialområden vid olika läroanstalter.

Ur vår egen personals synvinkel gör deltagande i läroanstaltssamarbete det möjligt för de som är intresserade av den här typen av aktiviteter att utvidga sin kompetens till ett nytt område, vilket inte bara handlar om att dela information utan också om att utvärdera sin egen kompetens och sina uppfattningar om arbetslivet. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är spännande och givande.

Författaren Pekka Silvennoinen är en erfaren automationsingenjör som inspirerades att studera till yrkeslärare vid Jyväskylä yrkeshögskolas (Jamk) yrkeslärarutbildning när han arbetade på Fimpec. Idag arbetar han som utvecklingschef på Fimpec Academy och undervisar även på Jamk.

Tilläggsinformation

Pekka Silvennoinen

Competence Development Manager, Fimpec Academy

FIMPEC GROUP

Läs dessa härnäst